زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

ابراهیم نبیل سمیعی





ابراهیم نبیل سمیعی در عصر خود صاحب مشاغل مختلف دولتی بود و جزء خاندان سمیعی می‌باشد.


۱ - معرفی اجمالی



ابراهیم نبیل سمیعی معروف به نبیل‌الملک فرزند اسماعیل خان سمیعی داماد ادیب‌السلطنه سمیعی در ۱۲۷۲ش متولد شد، پس از انجام مقدماتی برای ادامه تحصیل به روسیه رفت و چند سالی در آن‌جا باقی ماند. سپس به فرانسه عزیمت نمود و بعد از مراجعت به ایران به کار مطبوعاتی پرداخت تا این‌که وارد مشاغل دولتی شد.

۲ - مشاغل دولتی



چندی در وزارت رفاه و مدتی در وزارت فوائد عامه و وزارت پیشه و هنر دارای مشاغل مهمی بود تا این‌که در دوره دهم مجلس از رشت به وکالت مجلس رسید. در ادوار یازدهم دوازدهم و سیزدهم نیز در مجلس شورای ملی عضویت داشت و در دوره چهاردهم که انتخابات چندان فرمایشی نبود، نتوانست به مجلس راه یابد. اما در سال ۴۲ و ۴۳ از رشت سناتور شد.

۳ - تاریخ وفات



وی در سال ۱۳۴۷درگذشت.

۴ - شخصیت سمیعی



نبیل سمیعی مردی ساده دل بود و در کارها حسن نیت داشت. اما در روزهای پایانی عمرش دچار مشکلات عدیده مالی شد؛ اما فرزندان وی دارای مقامات و مناصب عالی بودند.

۵ - فرزندان



فرزند ارشد او اسماعیل سمیعی غالبا ریاست شرکت‌های دولتی را به عهده گرفت و زمانی رییس کل غله بود. فرزند دیگر او مهدی سمیعی سال‌ها ریاست بانک مرکزی و سازمان برنامه و بانک توسعه کشاورزی را تصدی می‌کرد همایون سمیعی سفیر کبیر و معاون وزارت خارجه فرزند دیگر او بود. دکتر خسرو سمیعی جراح و استاد دانشگاه هم یکی از فرزندانش بود.
[۱] عاقلی، باقر، مشاهیر رجال، تهران، گفتار، ۱۳۷۰، ج۳، ص۱۶۰۷.


۶ - پانویس


 
۱. عاقلی، باقر، مشاهیر رجال، تهران، گفتار، ۱۳۷۰، ج۳، ص۱۶۰۷.


۷ - منبع


سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «خاندان سمیعی»،تاریخ بازیابی۹۵/۵/۱۲.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.